Поради батькам від Деснянського Центру практичної психології

ПОРАДИ ПСИХОЛОГА БАТЬКАМ МАЙБУТНІХ ПЕРШОКЛАСНИКІВ 

  1. Для дитини ви – зразок мовлення, адже діти вчаться мови, наслідуючи, слухаючи, спостерігаючи. Ваша дитина обов’язково говоритиме так, як ви.
  2. Приділяйте дитині якомога більше часу. Саме в дошкільні роки закладаються основи впевненості в собі та успішного мовного спілкування поза сім’єю.
  3. Не забувайте, що мова та мовлення краще розвиваються в атмосфері спокою, безпеки та любові.
  4. У кожної дитини свій темперамент, свої потреби, інтереси, симпатії та антипатії. Поважайте її неповторність.
  5. Забезпечуйте дитині широкі можливості користування кожним із 5 відчуттів: вона повинна бачити, слухати, торкатися руками , куштувати на смак і відчувати елементи навколишнього світу.
  6. Допомагайте дитині розвивати дрібну моторику м’язів руки, аби їй було легше опанувати письмо.
  7. Забезпечуйте всі можливості та умови для повноцінної гри дитини.
  8. Працюйте з дитиною над розвитком її пам’яті , уваги, мислення. Для цього сьогодні пропонується багато ігор, головоломок, задач у малюнках тощо.
  9. Запровадьте для дитини вдома єдиний режим і обов’язково дотримуйтеся його виконання всіма членами родини.
  10. Необхідною умовою емоційно-вольового розвитку дитини є спільність вимог до неї з боку всіх членів родини!
  11. Не завищуйте і не занижуйте самооцінку дитини. Оцінюйте її результати адекватно, і доводьте це до її відома!

П’яти-шестирічна дитина повинна знати й уміти:

Розвиток мовлення:

  • будувати складні речення різних видів. Наприклад, складати речення із запропонованих слів: малюнок, дівчинка, малювати, фарбами;
  • швидко утворювати нові словосполучення. Наприклад: шапка з хутра – хутряна шапка;
  • пояснювати зміст прислів’їв;
  • складати оповідання по одній картинці, по серії картинок, з життя;
  • виразно виконувати вірші, з різною інтонацією передавати рядки, що містять радість, замилування, смуток і т.д.

Увага:

      – виконувати завдання, не відволікаючись , близько 15 хвилин;

      – знаходити 5-6 відмінностей між предметами й між двома малюнками;

      – утримувати в поле зору 8-10 предметів;

      – копіювати в точності візерунок або рух;

      – легко грати в ігри на уважність і швидкість реакції. Наприклад, називайте іменники, але перед грою домовтеся: якщо почув назву шкільних речей – скласти руки на столі, дика тварина – поклав руки на плечі й т.д.

Пам’ять:

      – запам’ятовувати 8-10 картинок;

      – запам’ятовувати щиталочки й скоромовки;

      – запам’ятовувати фрази («Юля й Олена малюють кольоровими олівцями», «Олена грала кубиком, м’ячем, лялькою й ведмедиком»);

      – розповідати по пам’яті оповідання, казки, вірші, зміст картинок;

      – повторювати в точності текст, що складається з 3-4 речень.

Мислення:

      – закінчити речення: « Якщо стіл вище стільця, то стілець…», «Якщо ріка глибше струмка, то струмок…»;

      – знаходити зайве слово серед групи слів, наприклад: «Ложка, чашка, виделка, трактор, каструля», пояснити відповідь;

      – відповідати на мудрі питання, наприклад: «Чим схожі й чим відрізняються кішка й білка?»;

      – визначати послідовність подій;

      – знаходити й пояснювати невідповідності на малюнках;

      – знаходити й пояснювати відмінності між предметами і явищами;

      – знаходити серед запропонованих предметів зайвий, пояснюючи свій вибір.

Дрібна моторика:

      – складати з конструкторів за зразком будь-яку фігуру. Скласти з паперу, по показаному дорослим зразку, простий предмет (кораблик, човник);

      – вирізати ножицями складну фігуру по контурі, намальованому на аркуші паперу;

      – виконувати аплікації на папері як самостійно, так і за зразком;

      – складати пазли без сторонньої допомоги;

      – регулювати силу натиску на олівець і кисть, змінювати напрямок руху руки залежно від форми зображеного предмета;

      – розташовувати зображення на всьому аркуші або в заданих межах: на одній лінії, на широкій смузі;

      – штрихувати малюнки, не виходячи за їхні контури. Акуратно розфарбовувати складні малюнки;

      – орієнтуватися в зошиті в клітку або в лінійку.

   Навколишній світ:

      – називати свої імена й прізвище, своїх родичів;

      – знати назва свого міста, столиці, країни, планети;

      – знати назви основних професій людей; пояснювати. Чим характерні ці професії, яку користь приносять людям;

      – називати пори року, частини доби, дні тижня в їхній послідовності;

      –  називати весняні, літні, осінні й зимові місяці;

       – відрізняти хижих, диких тварин від  травоїдних, домашніх;

      – відрізняти перелітних птахів від зимуючих;

      – відрізняти садові квіти від польових;

      – відрізняти дерева від чагарників;

      – називати  всі явища природи.